27 Mayıs 2014 Salı

Neden Dalavere?

En çok sorulan sorulardan biri de ABD bayrağına bakıp 'şu Delaware ne iş?' Ardından da gelen (hafif serzenişle) soru ise 'neden amerikan bayrağı?'

Birinci sorunun cevabı Delaware Amerika Birleşik Devletleri'nin bir eyaleti. İkinci sorunun cevabını vermeden önce soruyu düzeltiyorum. 'Amerika kıtasında çok ülke var ve bu Delaware'de ABD'nin eyaletlerinden biri' diyorum. 'Neden?' sorusunun cevabı ise esasında çok basit: 'saçma salak türk yasaları'. Ben ve eşim Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmamıza rağmen şapşal yasalar yüzünden teknemize T.C bayrağı takamıyoruz. Takamadığımız gibi vergi kaçırmak için tekne sahibi olanlarla aynı sınıfta değerlendiriliyoruz. Zaten yat sahibi olunca otomatikman cipimizin, yazlık ve kışlık evimizin olması, çocuklarımızın da özel okullarda okuyormuş gibi hislere kapılanlara 'bak abicim, ablacım tam olarak öyle değil. önce gaz ve bulut vardı...' diye uzun uzadıya bir açıklama yapmaya çalışmak, ardından da bayrak konusunun tamamen yasaların izin vermemesiyle ilgili olduğunu anlatmaya çalışıyoruz. Anlatmaya çalıştığımız şey ise en basitinden şöyle; yasalar gereği bir yaşından daha yaşlı  teknelere T.C bayrağı takılamıyor. İlla Türk bayrağı takmak için sıfır tekne veya bir yaşını doldurmamış tekne almak gerekiyor.

Konuyla ilgili biraz daha detaylı bilgi isterseniz Amatör Denizcilik Federasyonu'(ADF)nun bu yorumunu okumanızı tavsiye ederim.

ABD'de ise eyaletlere göre yasalar değişmekle beraber her nasıl oluyorsa Delaware eyaleti para kazanmanın yolunu böyle bulmuş. İşlemler bir hafta on gün içinde hal oluyor. Yıllık vergileri çok ucuz (12 metre için yaklaşık 100.- TL.) ve işlemler çok güvenli bir şekilde yapabiliyor. İşte bu nedenlerden dolayı  Türkiye sularında birçok ABD bayraklı tekne görebilirsiniz.

Türkiye'de birkaç sene öncesine kadar teknelerden aynı kara araçlarına uygulanan  Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) alınıyordu. Bu kanun değişti ve boy uygulamasına geçildi. MTV yeni tekne alanlar ve/veya büyük motora sahip olan tekneler için inanılmaz bir vergi yükü getiriyordu. Büyük teknesi olanlar özellikle yabancı bayrak tercih ediyorlardı. Birkaç yıl önce özel tekneler için olan MTV uygulaması kaldırıldı ve tekne boyuna göre harç alınmaya başlandı. Yeni tekne alan ve/veya çok büyük motor hacmine sahip olan yatlar için neredeyse bedavaya gelen bir vergilendirme sistemi oldu. Benim o zaman 20 yaşlarında 9.60 boyunda bir teknem vardı ve zamanın parasıyla 50.-TL vergi veriyordum. Kanun değişip boy uygulamasına geçince birden yıllık vergi 400.-TL oldu. Bir de her yıl gidip limandan tekne evrakına vize gibi onay almak gerekiyor falan filan. Yani her zaman ki gibi kazık ufak ve eski teknesi olan benim gibi amatörlere girdi.  

DÜNYADA...

Tüm dünyayı bilmiyorum ama Avrupa ülkelerinden olanlar neden T.C bayrağı tak(a)madığımı anlayamıyorlar. Çünkü ülkeler ve özellikle ileri görüşlü olanlar ve gene özellikle vizyonu olanlar bayraklarının dünya sularında olmasından mutluluk duyuyorlar ve tekne sahiplerine neredeyse üste para verir biçimde makul vergiler ve yasal süreçlerle destekliyorlar. Mesela İngiltere, Schengen ülkelerinden birinde oturma izniniz bile olsa varsa bayrağını taktırıyor. Vergi miktarı ise birkaç yıllık 30.-TL civarında. Finlandiya bayraklı bir tekne alan arkadaşım verginin 0-TL olduğunu ve ayrıca yıllık vize v.s uygulamasının da olmadığını söylüyor.

Anladığınız üzere niyetim dalavere değil. Kimseyi kandırmak veya vergi kaçırmak da değil. Türkiye'nin şartları bunu gerektiriyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder